ITIL tajemství zbavený
Publikováno dne: 01.12.2009
V tomto příspěvku se dozvíte co je to ITIL a seznámíte se všemi procesy, které ITIL popisuje na několika stech stranách.
Informace uvedené v ITIL (Information Technology Infrustructure Library) vycházejí ze zkušeností „best practice“ mnoha společností na celém světě. Jedná se de-facto o mezinárodní standard pro řízení IT služeb (IT Service Management).
ITIL byl publikován poprvé v letech 1989 – 1995 u Her Majesty’s Stationery Office (HMSO) v UK se jménem Central Communications and Telecommunications Agency (CCTA) – dnešní Office of Government Commerce (OGC) a měl podobu 31 knih. (Docela by mě zajímalo, jestli to někdo kromě autorů a recenzentů opravdu celé důkladně přečetl a pak podle toho ty procesy zaváděl;-) V letech 2000 – 2004 byla původní verze revidována a následně vyšel ITIL verze 2, který čítal již jen 7 knih. V roce 2007 se objevuje ITIL verze 3, sestávající z 5 knih, které kopírují životní cyklus služby:
ITIL popisuje vazby mezi jednotlivými procesy a definuje jaké by měly být vstupy, výstupy, role a metriky. Vzhledem k tomu, že nositeli každého procesu jsou lidé, musí být jasně určeno, kdo za co odpovídá. V ITIL se používá pojem role, ta je přiřazena člověku nebo týmu, který pak v rámci daného procesu vykonává jednu nebo více činností. Je zřejmé, že pokud má daná role vykonávat příslušnou činnost, musí mít nejen požadované schopnosti, ale potřebuje k tomu též nástroje tj. HW, SW a musí být vybavena i odpovídajícími pravomocemi a nést určitou odpovědnost. ITIL doporučuje pro každý proces vytvořit tzv. RACI tabulku, která v záhlaví bude obsahovat role a v řádcích jednotlivé činnosti, které se musí v rámci procesu vykonat. U každé činnosti by mělo být uvedeno, kdo ji vykonává (Responsible), kdo je odpovědný za výsledek (Accountable), s kým je nutno postup konzultovat (Consult) a koho je třeba informovat (Inform). Pro úplnost je třeba dodat, že ITIL používá ještě pojem funkce a myslí tím organizační jednotku nebo tým, který určitý proces nebo aktivity v rámci daného procesu vykonává. Ač je všech pět knih, které tvoří jádro ITIL poměrně rozsáhlých – každá čítá několik set stran, detailní popis procesů v nich přesto nenajdete, neboť ITIL popisuje jen hlavní aktivity v rámci daných procesů.
Informace uvedené v ITIL (Information Technology Infrustructure Library) vycházejí ze zkušeností „best practice“ mnoha společností na celém světě. Jedná se de-facto o mezinárodní standard pro řízení IT služeb (IT Service Management).
ITIL byl publikován poprvé v letech 1989 – 1995 u Her Majesty’s Stationery Office (HMSO) v UK se jménem Central Communications and Telecommunications Agency (CCTA) – dnešní Office of Government Commerce (OGC) a měl podobu 31 knih. (Docela by mě zajímalo, jestli to někdo kromě autorů a recenzentů opravdu celé důkladně přečetl a pak podle toho ty procesy zaváděl;-) V letech 2000 – 2004 byla původní verze revidována a následně vyšel ITIL verze 2, který čítal již jen 7 knih. V roce 2007 se objevuje ITIL verze 3, sestávající z 5 knih, které kopírují životní cyklus služby:
- Service Strategy (Strategie služeb) – tato kniha se zabývá tím, čemu se říká IT Governance a je určena spíše pro osoby, které se nacházejí na pozici CIO a popisuje tyto procesy:
- Financial Management (správa financí)
- Service Portfolio Management (správa portfolia služeb)
- Demand Management (správa požadavků)
- Service Design (Návrh služeb) – Cílem je navrhnout takové služby, které dokáží uspokojit současné i budoucí požadavky businessu.
- Service Catalogue Management (správa katalogu služeb)
- Service Level Management (správa úrovně služeb
- Capacity Management (správa kapacit)
- Availability Management (správa dostupnosti)
- IT Service Continuity Management (správa kontinuity služeb IT)
- Information Security Management (správa bezpečnosti informací)
- Supplier Management (správa dodavatelů)
- Service Transition (Přechod služeb) zavedení služby – cílem je dodat služby požadované businessem do produkčního prostředí. Kniha popisuje tyto procesy:
- Change Management (správa změn)
- Service Asset and Configuration Management (správa aktiv a konfigurace)
- Knowledge Management (správa znalostí)
- Transition Planning and Support (Plánování a podpora přechodu)
- Release and Deployment Management (správa releasů a nasazení)
- Service Validation and Testing (ověření a testování služby)
- Evaluation (Vyhodnocení)
- Service Operation (Provoz služeb) – cílem je dodávat služby v požadované kvalitě. Kniha popisuje tyto procesy:
- Event Management (správa událostí)
- Incident Management (správa incidentů)
- Problem Management (správa problémů)
- Access Management (správa přístupů)
- Request Fullfilment (provádění požadavků)
- IT Operation Management (správa provozu IT)
- Application Management (správa aplikací)
- Technical Management (technická správa)
- Continual Service Improvement (Neustálé zlepšování služeb)
- Service Measurement (měření služeb)
- Service Reporting (vykazování služeb)
ITIL popisuje vazby mezi jednotlivými procesy a definuje jaké by měly být vstupy, výstupy, role a metriky. Vzhledem k tomu, že nositeli každého procesu jsou lidé, musí být jasně určeno, kdo za co odpovídá. V ITIL se používá pojem role, ta je přiřazena člověku nebo týmu, který pak v rámci daného procesu vykonává jednu nebo více činností. Je zřejmé, že pokud má daná role vykonávat příslušnou činnost, musí mít nejen požadované schopnosti, ale potřebuje k tomu též nástroje tj. HW, SW a musí být vybavena i odpovídajícími pravomocemi a nést určitou odpovědnost. ITIL doporučuje pro každý proces vytvořit tzv. RACI tabulku, která v záhlaví bude obsahovat role a v řádcích jednotlivé činnosti, které se musí v rámci procesu vykonat. U každé činnosti by mělo být uvedeno, kdo ji vykonává (Responsible), kdo je odpovědný za výsledek (Accountable), s kým je nutno postup konzultovat (Consult) a koho je třeba informovat (Inform). Pro úplnost je třeba dodat, že ITIL používá ještě pojem funkce a myslí tím organizační jednotku nebo tým, který určitý proces nebo aktivity v rámci daného procesu vykonává. Ač je všech pět knih, které tvoří jádro ITIL poměrně rozsáhlých – každá čítá několik set stran, detailní popis procesů v nich přesto nenajdete, neboť ITIL popisuje jen hlavní aktivity v rámci daných procesů.
Žádné komentáře:
Okomentovat