Duben - silové intervaly, první závody |
![]() |
![]() |
Napsal Ondra Vojtěchovský | |
Pátek, 04 duben 2014 | |
Po
dlouhé, cyklistům ne příliš přející zimě (i když ta letošní možná bude
výjimkou) je duben první měsíc, který cyklistům ukazuje přívětivější
tvář. Přináší hned tři změny k lepšímu. Lepší a teplejší počasí, letní
čas a tedy šanci trénovat za světla i ve všední den a v neposlední řadě
prodloužený velikonoční víkend. Všechny tři faktory dohromady dovolí
najet tak potřebné kilometry i těm zmzlejším a pracovně vytíženějším
cyklistům a v závěru měsíce už se můžeme bezpečně pustit i do prvních
intervalových tréninků.
Najíždění pokračuje
I
v dubnu bude pokračovat trpělivá, poctivá mravenčí práce při shánění
kilometrů a hodin tréninku k vytvoření solidního vytrvalostního základu,
na kterém by měla stát celá závodní sezóna. Ani v dubnu (a vlastně
nikdy) byste se neměli nechat svést ke zvyšování průměrné rychlosti za
cenu nárůstu průměrné tepové frekvence. Na velmi často kladenou otázku
“kdy tu základní vytrvalost budu moct pořádně napálit” je totiž
jednoduchá odpověď - “nikdy”. Správný vývoj aerobní vytrvalosti vypadá
totiž tak, že díky zkvalitnění práce v aerobním pásmu vaše průměrná
rychlost a výkon stoupá, zatím co průměrná tepová frekvence klesá. Pokud
budete postupovat obráceně a vyšších rychlostí se budete snažit
dosahovat úmyslně těžší nohou na plynu, posunete se jen výš po stupnici
laktátu a započatou cestu aerobní adaptace tím výrazně zpomalíte.
Tak
jak bude vaše kilometrové konto v průběhu dubna narůstat, můžete
postupně opouštět poklidné roviny a vydávat se do větších a větších
kopců. Pro jejich přejíždění platí pravidlo, které jsme si definovali už
v minulém díle pro cestovatele do teplých krajin. Kopce je třeba začít
jezdit nejprve pomalu, v klidném tempu, s tepovou frekvencí pod aerobním
prahem. Do vyšších tepových pásem je lépe se dostat kontrolovaně v
řízených intervalech a teprve tehdy, když máme pro to vytvořený
dostatečný aerobní základ.
Často
se zejména u ortodoxních bikerů objevuje otázka, zda je nezbytné
najíždět kilometry na silnici a silničním kole a nebo je možné je získat
i v terénu. Příklad našeho nejlepšího současného bikera Jardy Kulhavého
dokazuje, že velký podíl “blátivých” kilometrů vůbec není na škodu,
důležité je především dodržovat pravidla hry a tedy správnou intenzitu
zátěže, což může být v terénu přece jen poněkud těžší. Na druhou stranu
se zdá, že na silnici člověk snáze získá optimální podíl síly a
rychlosti svalové kontrakce, díky kterému jakoby kolo jelo lépe dopředu.
Kromě toho vyžaduje přece jen trénink na silnici méně času na následnou
údržbu kola i svršků a tak se jistě i pro vás stane občasná vyjížďka do
terénu příjemným zpestřením, ale asi nebude úplně denním chlebem.
První intervaly
Prvními
intervaly, které můžete začít venku jezdit už znáte ze svých
předchozích trenažérových seancí - tenzní kapilarizační tréninky. Pro
ty, kdo výklad v únorovém díle seriálu pominuli nebo zapomněli
připomeneme, že se jedná o úseky v intenzitě pod aerobním prahem, tedy
někde okolo 75% maxima, s kadencí 50 - 60 otáček za minutu. Délka
takového úseku může být až deset či u velmi dobře trénovaných cyklistů
dvacet minut. Dávejte velmi pečlivý pozor, aby se přitom vaše tepová
frekvence nedostala příliš vysoko, protože při nízké kadenci je
koncentrace laktátu na stejném tepu vyšší než při kadencích, na kterých
byla změřena vaše laktátová křivka a mohli byste velmi snadno trénovat
něco, co jste neměli v plánu a co v tuto chvíli neodpovídá momentální
vývojové fázi vaší trénovanosti. Ideální místo pro takový interval je
dlouhá rovina a typický jarní vítr vanoucí vám přímo do obličeje. Autor
tohoto článku stále s dojetím vzpomíná na dlouhé, mnohdy nechtěně dlouhé
intervaly tenzní vytrvalosti při návratu po holých polích od Lysé nad
Labem ku Praze.
Druhým
intervalem v tréninkové řadě jsou intervaly silové vytrvalosti. Nízkou
kadencí do 50 do 60 otáček připomínají intervaly kapilarizační, ovšem
povolená tepovka už je vyšší. Můžete se směle vrhnout do meziprahového
pásma, tedy do oblasti přibližně od 75% do 85% maximální tepové
frekvence. Dají se rovněž jezdit po rovině a proti větru, nejlépe se jim
ale bude dařit v mírných táhlých stoupáních okolo 5%. Kopec by měl
vydat alespoň na pět minut, ideálních je deset až patnáct. Čím
monotónnější stoupání a méně prudkých zlomů, tím lépe. Druhá možnost je
trenažer, zvlášť pokud by se i letos opakovalo loňské počasí, kdy zima
nejprve nevěděla, kdy začít a pak zase kdy skončit. Pro špatné počasí a
zejména nízké teploty pod bratru deset stupňů Celsia není tento motiv
příliš vhodný. O co více se při cestě na kopec nad aerobním prahem pod
všemi těmi vrstvami oblečení zahřejete a zapotíte, o to větší vám bude
ve sjezdu zima.
Třetí
intervalový motiv jsou takzvané silové spurty. Nejedná se o prvek
vhodný toliko pro spurtery, jak by se z názvu mohlo zdát. Kdyby byly
nohy motor, řekli bychom, že silové spurty zvětšují jeho pružnost -
schopnost zabrat proti náhle vzniklému statickému odporu. Například
proti nárazu větru, v krátkém strmém výjezdu nebo při akceleraci ve
skupině.
Provedení
silových spurtů je řízeno především podle kadence. Při jízdě po rovině
nebo do minimálního kopce (tak do 2%) poněkud zvolněte a upravte si
zařazený převod tak, abyste šlapali kadencí okolo 50 otáček za minutu.
Opřete se do pedálů a plynulou silou po obvodu celé otáčky se snažte v
sedě maximálně akcelerovat po dobu zhruba 12 - 15 otáček klik. Kadence
na konci úseku by měla být někde mezi 80 - 90 otáček za minutu. Tepová
frekvence není v tomto intervalu rozhodující, celý úsek pojedete na
kyslíkový dluh a TF se bude výrazně zpožďovat za výkonem. Můžete
očekávat, že koncová tepovka bude lehce překračovat aerobní práh.
Po
zmíněných 12 - 15 otáčkách zařaďte lehký převod a po dobu 3 - 5 minut
jeďte zvolna a vytáčejte nohy. Budete li se po této době cítit
zregenerovaní a bude li vaše tepovka někde okolo dolní hranice vašeho
pásma aerobní vytrvalosti, můžete začít s dalším úsekem. I tyto
intervaly můžete zkusit na svém domácím mučidle, ne každému z vás se to
ale nejspíš podaří. Většina trenažerů není konstruována na to, aby byla
schopná pobrat tak prudké zvýšení kroutivého momentu na zadním kole a
tak vám asi bude pláš’t prokluzovat po brzdící rolně.
Průzkum bojem
Cyklistická
horečka v naší zemi stále stoupá, apetit po soupeření je bezbřehý a i
pořadatelé závodů tomu vycházejí vstříc. Zatím co před nějakými 15 lety
se amatérské závodní seriály začínaly zvolna rozjíždět k květnu, dnes už
vyplnily duben a jeví tendence metastazovat i do zimních měsíců. Pokud
uvažujete o tom, jestli je právě pro vás vhodné začít závodit už v
dubnu, měly byste vzít v potaz několik faktorů. Především je to vaše
odolnost proti respiračním virózám. V dubnu ještě nemůžete očekávat
příliš vysoké teploty vzduchu, může vás zastihnout dokonce i nějaká ta
sněhová přeháňka. Jeden takový závod, na který “musíte” a následně
odstonáte dvěma týdny tréninkového výpadku vás v tuto chvíli vrátí v
přípravě o měsíc zpátky a možná zkazí celou první polovinu sezóny. Za
druhé zvažte svojí aktuální trénovanost. Před prvním závodem byste měli
mít najeto alespoň čtvrtinu svého předpokládaného ročního kilometrového
objemu a za sebou alespoň dva nebo tři tréninky se záměrnými a
kontrolovanými intenzitami nad aerobním prahem. Pokud pojedete závod bez
dostatečné přípravy, nejspíš neuspokojí vaše ambice a riziko nastydnutí
a zdravotního výpadku je zase o něco větší. Argument, že profesionálové
přece také závodí od časného jara je tu lichý - předně k tomu mají
úplně jiné podmínky, ale hlavně se jich nikdo neptá, prostě připraveni
být musí.
Jestliže
víte, že vaše příprava sice není úplně stoprocentní, ale ten závod
prostě jet “musíte”, ať už proto, že to déle bez závodění nevydržíte a
nebo proto, že by vám chyběly body do celkového hodnocení, snažte se
závod pojmou spíš jako průzkum bojem než jako vítězné tažení. Už dopředu
se naprogramujte tak, že závod odstartujete trochu zadrženě a na půl
plynu a budete spíše zkoumat jak moc si můžete dovolit, než abyste jeli
na umístění bez ohledu na cenu a následky. Takto pojatý dubnový závod
může potom být velmi vhodným doplňkem vašeho tréninku ve vyšších
intenzitách a mimo to můžete přijít i na to, že opatrnější a taktičtější
přístup nese překvapivě lepší výsledky než bezhlavá jízda na plný plyn.
Zkrátka dobrý cyklista závodí a trénuje nejen srdcem a nohama, ale i hlavou - a to by mělo být vaše moto nejen pro duben.
|
|
Aktualizováno ( Neděle, 24 srpen 2014 ) |
Žádné komentáře:
Okomentovat