Únor - kapilarizace, domácí trénink |
![]() |
![]() |
Napsal Ondra Vojtěchovský | |
Úterý, 04 únor 2014 | |
Etymologové tvrdí, že únor pochází od slovesa
nořiti - tedy měsíc, ve kterém dochází k tání ledu a kry se noří do
řeky. V posledních letech se zdá, že by se mělo spíš psát úmor, protože
cyklistům v tomto měsíci nadcházejí úmorné časy - bez ohledu na to, že
se kry spíš zrovna tvoří než noří, je čas sedlat své dvoukolé oře.
http://www.ondrej-vojtechovsky.cz/content/view/298/61/Na mráz
Nejtradičnějším
způsobem je samozřejmě trénink venku. Ač se to lidem bez diagnózy
cyklista zdá nepochopitelné, na kole se dá venku jezdit i v zimě.
Jezdilo se tak i v dobách historických, kdy byly nejsilnější zbraní
proti mrazu troje tlusté ponožky obuté na o dvě čísla větší plstěné
“důchodky” (mladší ročníky nechť se zeptají svých rodičů, jak tato módní
školní obuv pubertálců vypadala), proč by to nešlo v době kosmických
materiálů a elektricky vyhřívaných vložek do bot.
Pokud
vyrážíte na zimní trénink pravidelně, mělo by se jednat o velmi
poklidnou jízdu v nízkých tepech hluboko pod aerobním prahem. Nemusíte
to příliš přehánět ani s rychlostí, ani s kadencí - jestliže například v
sezóně držíte na samostatné vyjížďce bez pomoci balíku průměrnou
rychlost 30 km/h a průměrnou kadenci 85 ot./min, bude v únoru
odpovídající tempo někde okolo 26 km/h a kadence 75 ot./min. Víceméně
teKalendář ztratil další list, do prvních závodů zbývá mnohdy sotva šest
týdnů a je tedy třeba dát kolu vyšší prioritu, i když zima ani zdaleka
nekončí. Těžiště tréninku se ze všeobecné přípravy a obecné vytrvalosti
postupně přesouvá do oblasti přípravy speciální. Záměrem tréninku bude
začít rozvíjet obecnou sílu a vytrvalost, získanou v minulých dvou
měsících a postupně je transformovat do jejich vyšší speciální podoby.
Proto
by v únoru měla speciální cyklistická zátěž zabírat přibližně 50%
tréninkových jednotek a asi 2/3 časového objemu. Jak to zařídit?
dy
budete držet stejnou sílu na pedál, jen při nižším výkonu. S najetými
kilometry a za pomocí intervalových kadenčních cvičení se nohy budou
postupem týdnů roztáčet a vy budete zrychlovat, aniž byste se o to
museli vědomě snažit.
Sečtělí
cyklisté jistě namítnou, že průměrná kadence 75 je příliš nízká, tak
proč rovnou netrénovat kadenci vysokou? Důvody jsou dva. Především je to
proto, že z pohledu energetického je nízká kadence efektivnější než
kadence vysoká a tudíž při ní produkujete i méně odpadního tepla. Zdálo
by se, že není nic lepšího, než se v zimě zahřát. Jenže to se octnete v
situaci kosmické stanice, která obklopena absolutním mrazem má největší
starost odstraněním odpadního tepla. Cyklista v zimě ztrácí obrovské
množství tepla prouděním ledového vzduchu okolo. Aby po pár minutách
nezmrzl na kost, musí se dostatečně obléct. Jenže pak každá kalorie
tepla navíc znamená další pocení a to zase riziko prochladnutí. Proto má
na tepelný komfort obrovský vliv výběr profilu švihu. Ten by měl být
pokud možno rovinatý (a v lese, aby nefoukalo, jenže kde dnes máte na
rovině lesy), aby bylo možné udržovat rovnoměrné tempo, bez toho, aby se
závodník při výjezdu do kopce zpotil a ve sjezdu za ním pak mrznul. Ve
velkých mrazech je možná lépe osedlat kolo horské a vyrazit do zmrzlého
terénu. Velký valivý odpor znamená nižší rychlost proudění vzduchu,
setrvačnost je jím také prakticky vymazána a díky tomu jste pořád v
teple.
Na
prochladnutí byste měli myslet i v případě, že vyrážíte na společné
vyjížďky s partou. Prakticky to znamená především nechat prestižení na
lepší časy, nenastupovat si, tahat rovnoměrné a ne příliš dlouhé špice.
Není také od věci si nechat trochu většího “odlepa”, abyste v háku
nejeli úplně zadarmo a pořád museli maličko svépomocí topit.
Kapilarizace
Druhým
důvodem pro trénink nízké kadence v aerobní intenzitě je takzvaná
svalová kapilarizace. Každý sval v těle je tvořen svalovými buňkami,
uspořádanými do snopečku. Svalové snopce jsou obaleny a od sebe odděleny
vazivovou blanou, uspořádány do snopců, opět obaleny vazivem,
poskládány do svalových hlav zase obalených vazivem a nakonec zase
uzavřeny do takzvané povázky. Vazivo tedy tvoří trojrozměrnou kostru,
síť uzavřených prostorů, které z něj na obou jeho koncích vychází a
tvoří úponové šlachy. Krevní cévy do svalu prostupují jen na několika
místech skrze onu fascii. Při práci svalu v tomto uzavřeném vazivovém
prostoru roste tlak, který na jednu stranu pomáhá odkysličenou krev
vytlačovat ven, na stranu druhou ovšem brání krvi do svalu vstoupit. A
odpor je tím větší, čím větší je napětí svalu (tedy síla na pedál) a čím
déle svalové kontrakce trvá (tedy nižší kadence).
Proti
tomuto týrání nedostatkem kyslíku se sval brání a podporuje tvorbu
nových kapilár, krevních vlásečnic, jelikož čím větší je celkový průřez
kapilár ve svalu, tím menší odpor řečiště klade a tím více se do svalu
krve dostane. A protože čím více krve, tím více kyslíku a čím více
kyslíku, tím později dojde k přechodu na anaerobní metabolismus, je
kapilarizace svalu základem pro všechnu aerobní práci, nejen v nízké
intenzitě, ale i ve vyšších patrech cyklistického tréninku.
Pod střechu
Ne
vždy je samozřejmě trénink venku možný. Nejčastěji jste si prostě ještě
nepořídili tzv. zimáka, další kolo do rodiny, které je navíc určeno k
postupné destrukci solí a mrazem. Nebo je počasí mimo rozsah, který jste
ochotni či zdravotně schopni tolerovat. A možná nestíháte a nebo se vám
jednoduše do toho depresivního únorového dne nechce. V tu chvíli
přichází ke slovu takové to malé domácí ježdění.
Každý,
kdo to s cyklistikou myslí jen trochu vážně, si domů velmi brzo pořídí
trenažer. Zařízení je to velmi univerzální. Technika jízdy je na něm
ještě jednodušší než po rovné hladké silnici a jeho největší výhodou je
stavitelný odpor, umožňující jezdit velmi širokou škálu tréninkových
motivů a intenzit. Zadek na něm bolí o poznání méně než na válcích a
řízení vyžaduje méně pozornosti, takže i slabě motivovaní jedinci jako
autor tohoto článku na něm s únosným skřípěním zubů vydrží i déle než
dvě hodiny. Nevýhodou je odlišný pocit z jízdy a šlapání (na silnici se
kolo vyvažujete spolu s vámi oproti podložce, na trenažeru je kolo
nehybné a balancujete jen vy). Dokonce to může dojít tak daleko, že
budete mít pocit špatně nastaveného posedu.
Teprve
jako druhé domácí tréninkové zařízení by asi měly přijít na řadu válce.
Ty již vyžadují cyklistu nejen zkušeného, ale i sebevědomého, kterého
nerozhodí fakt, že mu to první hodinu asi úplně nepůjde, jelikož jízda
na válcích vyžaduje přece jen vyšší úroveň ovládání rovnováhy. Odměnou
za prosakrované desítky minut mu po čase bude kvalitativně zcela nové
ovládání kola. Přejde totiž z udržování rovnováhy rukama (kam padám, tam
otočím přední kolo), které se naučil jako dítě na režim řízení zadnicí,
při kterém kolo pod sebou udržuje mírným naklápěním pánve a stejným
způsobem uvádí kolo i do zatáček.
Metoda
řízení zadkem mu přinese hned dvě výhody. Předně kolo vedené tímto
způsobem daleko lépe jede, jelikož obě kola jedou v prakticky totožné
stopě a nejsou oproti sobě v neustálém mírném střihu a smyku. Zadkem
projetá zatáčka (týká se hlavně zatáček na vyšší rychlosti) je daleko
bezpečnější, protože pokud už dojde ke smyku, nepůjde o těžko řešitelný
smyk na přední kolo, nýbrž jako první ustřelí kolo zadní.
Nevýhodou
válců (pokud se nejedná o ty s přídavným brzdným zařízením) je malý
rozsah odporů a tedy i úzký rozsah použitelných motivů. Pocit z jízdy na
válcích je po zacvičení daleko bližší jízdě venku, ovšem nízký odpor na
pedálu a technicky obtížná jízda ze sedla znamená větší tlak na zadek a
tedy i kratší dobu tolerance tréninku. Jen opravdu otrlí jedinci na
válcích pravidelně trénují déle než hodinu.
Klasickým
dotazem bývá opět otázka převodu minut a kilometrů z trenažeru a válců
na ty reálné venkovní. Jsou dokonce internetové diskuze, kde by kvůli
zápisům v tréninkových deníčcích došlo i na nože, kdyby na sebe
diskutující dosáhli. Podobně jako v případě běhu, chůze a běžek takový
dotaz příliš smysl. Na jednu stranu je trénink na trenažeru či válcích
pro svaly daleko náročnější díky monotónní frekvenci a síle na pedál.
Jedno šlápnutí je stejné jak druhé a to svaly snáší mnohem hůř než
nepravidelné tempo venku. Na druhou stranu tu zcela chybí přirozená
krátkodobá zvýšení síly na pedál, podporující rozvoj síly a silové
vytrvalosti. Z pohledu svalové únavy tedy můžeme považovat jednu minutu
na trenažeru nebo válcích za půl druhé minuty jízdy po rovině na
stejných tepech, naopak rozvojový impulz může být daleko menší. O
ekvivalentu kilometrů nemá cenu uvažovat vůbec, pro jakékoliv číslo od
dvaceti pěti do třiceti najdeme vždy dostatek argumentů pro i proti.
I
v případě domácího tréninku budete mít nejspíš potíže s odvodem tepla.
Ačkoliv á totiž vzduch v místnosti teplotu nepříliš horkého letního dne,
naprosto tu chybí k cyklistice příslušné proudění vzduchu. Navíc se
vyzářené povrchem vašeho těla odráží zpět zároveň s jejich vlastním
nfračerveným vyzařováním. Ten nejobvyklejší a nejméně dobrý způsob
řešení je ventilátor a otevřené okno. Díky sálání okolí budete stejně
mokří jak myši a následkem průvanu buď nastydnete a nebo si uženete
zablokovanou krční páteř. Daleko lépe je si k tréninku vybrat buď
nejchladnější dlouhodobě nepříliš vytápěnou místnost (garáž, prádelna,
veranda) a nebo v ní alespoň hodinu předem zavřít radiátory a důkladně
vyvětrat. Samotný trénink pak absolvujte už při okně otevřeném jen na
větračku, jen aby se vyměňoval vzduch. A pokud máte v plánu trénink
delší než půl druhé hodiny, připravte si na každou hodinu suché kalhoty.
Předejdete tím nepříjemným kožním potížím v oblasti interface tělo
kolo, tedy na zadku.
|
|
Aktualizováno ( Neděle, 24 srpen 2014 ) |
Žádné komentáře:
Okomentovat