neděle 10. února 2013

1. Velký test českých PPC agentur (1. díl)

Velký test českých PPC agentur (1. díl)
19.04.2010
40 PPC agentur, jedna poptávka na vytvoření reklamní kampaně. Jaké ceny si agentury účtují a za co? Kdo klientům lže, kdo slibuje nesplnitelné, kdo si hraje se slovíčky a kdo naopak nabízí férový přístup? Jak je na tom skutečně český trh s PPC agenturami a jaký je jejich přístup ke klientům?

Určitě jste z mých několika posledních článků vycítili rozladěnost, zoufalost, vztek i snahu něco změnit. Měly stejný motiv a někdo mohl mít pocit, že se v podstatě opakuji.  Těch několik článků vyšlo jako reakce na první emaily od agentur, které jsem zapojil do tohoto průzkumu.  O co tedy šlo?
Ve spolupráci s eshopem OzdobSe.cz jsem připravil poptávku na vytvoření PPC reklamní kampaně, kterou jsem následně jménem eshopu rozeslal 40 českým agenturám. Od tří agentur se emaily vrátily jako nedoručitelné, z testu jsem je tedy vyřadil.

Oslovené PPC agentury

2 M STUDIO s.r.o.AcomwareACTUAL NETadd firstAT Solution s.r.o.,AtaxoBe LimeBenedaGroup.comByznysWebClearSense,CleverClikDobrý WebEMAKE-SolutionsGaleusGH-NetworksH1.cz,ITM InternetJ&V consulting & marketingJaknareklamu.czKAS productionMarketingForYouMediaCentrumMemosMeos Marketing AgencyOLC SystemsPayPerClick.czPixoloPPC MarketingPPC ReklamaPPClickRevistaRobertNemec.comSEO ExpertSun MarketingWeb71Xservice.

Jak probíhal výběr agentur?

Agentury jsem hledal dvěma způsoby, jako běžný uživatel. Vyhledávání na Google a Seznamu na slovní spojení “ppc reklama”. Zde jsem vybral první přirozené výsledky a agentury, inzerující přes PPC. Druhým způsobem byly Firmy.cz, kde jsem naprosto netušil kde hledat, než jsem nakonec skončil v sekci “Reklamní a marketingové služby >Optimalizace a marketing stránek pro vyhledávače“.
Přiznám se, že samotné pročítání informací o PPC na stránkách agentur stálo často za to a už tady se našli pěkní výtečníci, kteří nejenže slibují nesplnitelné, ale dokonce klamou zákazníky. Největším extrémem byl Xservice.cz, který si tak vysloužil svůj vlastní článek, po jehož uveřejnění stáhl nabídku realizace PPC kampaní ze svých stránek. K informacím, které agentury prezentují na svých webech, se ještě vrátím samostatným článkem.

Poptávka zaslaná PPC agenturám

Dobry den,
rád bych se na Vás obratil s poptávkou na realizaci PPC kampaně propagujici nas eshop www.ozdobse.cz.
S PPC nemame prilis zkusenosti a tak bychom radi poptavali kompletni realizaci. Predem bych Vas rad pozadal o odpovedi na nasledujici otazky:
1) Jakym zpusobem by pripadna spoluprace probihala
2) Kolik by stalo vytvoreni kampaně
3) Kolik by stala následná správa kampaně

Radi bychom propagovali cely eshop a jeho nabidku. Vyber reklamnich systemu bychom nechali na Vasem doporuceni.
Dekuji.
S pozdravem Pavel Rymáň
www.OzdobSe.cz

Přichází první nabídky agentur

Ze 40 oslovených agentur jsem nakonec dostal konkrétní nabídku/odpověď od 33 z nich. Další tři již neexistují a zbylé 4 agentury na mou poptávku vůbec nereagovalo.
Hned v úvodu mě odmítla agentura 2 M Studio s odůvodněním, že již spravují kampaně konkurenčnímu klientovi. Férový přístup byl doplněn doporučením tří jiných firem, na které bych se mohl s poptávkou obrátit.
Další odmítnutí přišlo poměrně nečekaně od agentury DobrýWeb, kterou opouští PPC specialista a proto není v jejich silách přijímat nové poptávky. Nutno konstatovat, že DobrýWeb odmítal klienty z kapacitních, či personálních, důvodů již před několika měsíci.

Konkrétní nabídka PPC agentur

Nejdůležitější je nutnost uvědomit si, že cena služeb jednotlivých agentur není ten hlavní rozhodující faktor. Proto v následující tabulce, prosím, pro tentokrát ignorujte ceny, které si agentury chtějí účtovat. V příštím článku si totiž názorně probereme záludnosti jednotlivých nabídek a to, co je nejlevnější, nemusí znamenat nejlepší. To samé platí i pro nejdražší nabídky.
Připomínám, že uvedené nabídky jsou na míru vytvořené pro vzorovou poptávku uvedenou v úvodu článku. Pokud oslovíte uvedené agentury se svou poptávkou, budou se ceny bezpochyby lišit!

Excelovská tabulka ke stažení
Stáhněte si tabulku s nabídkami včech oslovených PPC agentur v její verzi pro Excel nebo prohlédněte online v Google DocsStahujte zde (xls, 47Kb)

Jaké nabídky přišly?

Nabídky si můžeme rozdělit podle způsobu zpoplatnění služeb:
Paušální platby: 11 agentur (AT Solution, Be Lime [easybest.cz], BenedaGroup, ByznysWeb, EMAK, GH-Networks, H1.cz, JakNaReklamu.cz, PayPerClick, Revista, Xservice)
Procenta z rozpočtu na prokliky: 10 agentur (ActualNet, Ataxo, Clearsense, Cleverclick, ITM Internet, Galeus, J&V consulting & marketing, MarketingForYou, PPC Marketing, SEO Expert).
Hodinová sazba: Čtyři agentury (Acomware, KAS Production, Memos, RobertNemec.com)
Poplatek za každý proklik: Dvě agentury (Meos Marketing Agency, PPClick)
Pevná cena za proklik: Dvě agentury (E-Solutions, Sun Marketing)
Ostatní: MediaCentrum
Některé agentury nabízí více způsobů zpoplatnění, ale byly požádány ať samy určí který způsob bude pro naši poptávku nejvhodnější. Z přehledu je jasně patrně, že nejčastěji agentury účtují pravidelnou měsíční správu kampaní fixní cenou (obvykle odvozenou od rozsahu spolupráce a její náročnosti) nebo si strhnou určitou procentní část z rozpočtu na prokliky. Tedy čím větší částku investujete do reklamy, tím větší poplatek si agentury naúčtují, bez ohledu na to, zda se mění rozsah jejich práce.

Šest způsobu zpoplatnění agentur. Jak si vybrat?

Ano, jak si vybrat? To je asi zásadní otázka, která se nabízí, pokud klient vidí šest různých způsobů zpoplatnění. Aby to nebylo tak snadné, agentury účtující si procentní poplatek z rozpočtu na prokliky dokáží vše ještě více zamotat. Většina vám kampaň vytvoří zdarma, u některých si ale za toto připlatíte. Další si určují minimální měsíční poplatek pro případ, že by vaše výdaje na reklamu byly příliš nízké a procentní poplatek by pak byl nízký (minimální cena se pak pohybuje od 1000Kč do 8000Kč). Další agentury kombinují paušál a procenta. Na druhou stranu jiné agentury Vás minimálními poplatky neomezují.
To, že neexistuje snadná orientace v cenách klientům příliš nepomáhá. Nemluvě o tom, že řada agentur argumentuje skutečností, že právě jejich systém je neprůhlednější a nejlepší (ikdyž to nemusí být pravda a k tomu se později dostaneme). Snažil jsem tomu věnovat v minulém článku “Jak zprůhlednit PPC klientům“. Základem pro výběr tedy budou odpovědi na doplňující otázky, které často poodhalily zkušenosti a přístup jednotlivých agentur.
V zítřejším pokračování článku se podíváme detailně na jednotlivé nabídky, doplňující informace vyplývající z emailové komunikace a zároveň si zkusíme z dodaných nabídek vybrat krok za krokem.

Seriál pokračuje, sledujte i další tři pokračování:
  1. Test PPC agentur: Vybíráme z nabídek (2. díl)
  2. Test PPC agentur: Výběr pokračuje (3. díl)
  3. Test PPC agentur: Vyhodnocení (4. díl)

Aktualizace 19.4.2010: Nabídka agentury Acomware skončila ve spam filtru a tudíž nebyla původně v testu zahrnuta. Doplnil jsem ji proto až po vydání tohoto článku.
PS: Chtěl bych se omluvit osloveným agenturám za uvedení v omyl při naší vzájemné komunikace, ale věřím, že výsledky uvedeného mysteryshoppingu pomohou vnést více světla do fungování českých PPC agentur. Ve výsledku to umožní agenturní trh více otevřít a klientům nabídne snažší orientaci v nabídkách. Snahou je edukovat klienty natolik, aby věděli co po agenturách požadovat a na co při výběru agentur klást větší důraz.
V celém testu se snažím postupovat tak, jak bych postupoval sám jako klient vybírající si agenturu. Nezaujatě, objektivně. Nařčení z neobjektivnosti se ale i přesto jistě nevyhnu a počítám s tím. Veřím, že jednotlivé kroky při mém hodnocení a výběru budou dostatečně logicky podloženy. Budu rád za jakoukoli objektivní diskuzi k tématu.

Žádné komentáře:

Okomentovat