Test PPC agentur: Vybíráme z nabídek (2. díl)
20.04.2010
V rukou máme nabídky více než tří desítek PPC agentur, kteréodpověděly na mou poptávku a nabídly své služby. Jsou ochotné zrealizovat PPC reklamní kampaň pro “náš eshop” OzdobSe.cz, ale každá má své podmínky, postupy, služby a v neposlední řadě i ceny. Pojďmě se tedy na jednotlivé nabídky podívat pod lupou a vyberme společně ty nejlepší. Koho vyřadím okamžitě a proč? Kdo naopak obstojí?
Připomeňme si tabulku s nabídkami všech obeslaných PPC agentur, ze které budeme vycházet.
Excelovská tabulka ke stažení
Stáhněte si tabulku s nabídkami včech oslovených PPC agentur v její verzi pro Excel nebo prohlédněte online v Google Docs. Stahujte zde (xls, 47Kb)
Zároveň je nutné brát v potaz, že nabídky byly vypracovány agenturami na konkrétní poptávku pro náš modelový případ. Bylo na agentuře, jaký zvolí způsob zpoplatnění a rozsah služeb. V případě, že agentura nabídla více způsobů zpoplatnění, byla instruována ať nám sama doporučí jeden způsob, který byl následně zahrnut do testu.
Velmi stručně řečeno základem při tvorbě PPC kampaní je vytvořit co nejpřesnější zacílení. Nestačí do kampaně zadat 20 nejobecnějších slov jako “šperky, prsten, přívěšek, náramek, swarovski, náušnice…”. Nestačí ani o trochu přesnější klíčová slova “ocelové šperky, náušnice swarovski, diamantové šperky,…”. Pokud chcete minimalizovat náklady, zajistit co nejpřesnější zacílení inzerátů ve vztahu k hledanému klíčovému slovu a díky tomu maximalizovat počet konverzí (objednávek), je třeba v kampani použít stovky co nejpřesnějších hledaných frází (tzv. “longtail” – viz Wikipedia). Od názvů výrobků přes detailní hledání (náušnice swarovski s modrým krystalem) po překlepy (Svarowski, Svarovski atd)
V případě poptávaného eshopu OzdobSe.cz ja nabídka zboží omezená a velmi specifická. Eshop nabízí z převážné většiny jen ocelové šperky, tedy žádné zlato či stříbro. I u takto omezené nabídky produktů by zkušená PPC agentura měla v kampani nasadit minimálně několik stovek klíčových slov. Něco jiného pak samozřejmě bude kampaň pro eshop typu Mall.cz (desitky tisíc slov) nebo naopak specializovaný eshop Powerball.cz s jediným produktem.
Nejhorší nabídku, co do počtu klíčových slov, zaslal Byznysweb.cz. Kampaň by realizoval na 10-15 klíčových slov (!!!). Za vytvoření takovéto kampaně si účtuje 1090Kč. Dále musím vyřadit SEO Expert s nabídkou 30 a více slov (2500Kč), GH-Networks s nabídkou na 50 slov (za 4000Kč), KAS production s nabídkou 40-50 slov (6300Kč), J&V consulting & marketing s nabídkou “do 100 slov” (2000Kč) aRobertNemec.com s nabídkou na 70 klíčových slov. Zajímavé je, že posledně jmenovaná agentura požadovala za vytvoření kampaně o 70 slovech 23400Kč – nejvyšší cena ze všech poptávaných agentur. Při rychlém objednání ale obratem nabídla slevu na 13338Kč (čímž zůstala třetí nejdražší agenturou).
Zarazila mě snad ještě nabídka agentury PayPerClick.cz, která číslo odmítla sdělit, ale prohlásila: “na počtu slov nezáleží, můzeme nastavit prakticky vše co budete chtít”. Tvrdit, že “na počtu nezáleží” nebudí příliš zkušený dojem. Pro tentokrát však jejich nabídku v testu ponechávám. Stejně tak Ataxo, které nastavuje maximálně 100 slov u kampaní zaměřených na návštěvnost.
Jednoduchá otázka odhalila, že uvedených 6 PPC agentur nenabízí poptávajícímu eshopu realizaci kampaně na takové úrovni, která by umožnila minimalizovat náklady a zároveň zajistit “maximum konverzí za co nejnižší cenu”. Smutné je, že jde v podstatě o každou pátou oslovenou agenturu.
Existuje snad jediný případ, kdy klient nedostává přístup ke kampani a to když si objedná službu kde agentura nabízí pevnou cenu za proklik. Z rozdílu skutečné ceny za proklik v reklamních systémech a ceny účtované klientovi má následně agentura svůj zisk.
Jsem klient, který chce mít o svých výdajích a kampaních přehled a proto chci do kampaní samozřejmě přístup. Stejně tak je pro mě důležité, abych mohl v kampaních pokračovat, pokud se náhodou rozhodnu s agenturou ukončit spolupráci. Obecně platí pravidlo, že kampaně se vytváří v nových reklamních účtech vytvořených na klientovo jméno a tyto účty, včetně kampaní, klientovi zůstávají.
Test ukázal, že na rozdíl od situace před několika lety už dnes naprostá většina agentur přístupy poskytuje a účty klientům přenechává. I tak musím vyřadit nabídku Actual Net Účty si agentura ponechává a klient dostane pouze export kampaně. Do kampaní původně navíc nechtěli dát přístup. Nakonec by to přeci jen šlo: “Pokud ovšem na přístupu budete trvat, tak ho také dostanete”.)
Dalším tajnůstkářem je firma CleverClick, která klientovi přístup do kampaně neposkytuje, ani účet po skončení spolupráce nepředává. Důvod: “kampaně spravujeme na společných účtech”.
Dobrý dojem neudělala ani agentura Ataxo (ta už podruhé), která uvedla, že účty nejsou standardně klientovi po skončení spolupráce předány, ale uvedenou možnost nevylučuje (“dle domluvy”). Dále je tuAT Solution, kde sice klient má vlastní účty, ale po skončení spolupráce agentura kampaně před předáním smaže. Co na tom, že z reklamních účtů se nikdy nic definitivně smazat nedá – stačí zobrazit smazané kampaně a jedním kliknutím zvolit “obnovit vše”.
1) Sklik i AdWords zobrazí na jedno klíčové slovo vždy jen jednu reklamu z jednoho reklamního účtu. Jinými slovy, pokud jsou ve společném účtu dva inzerenti se stejným klíčovým slovem, systém při následném zobrazení reklam ve výsledcích hledání zobrazí jen jeden inzerát jednoho z nich. Inzerát toho druhého se tedy nezobrazí, ikdyž jeho klíčové slovo bylo ve vyhledávači hledáno. Reklamní systém bude chvíli inzeráty střídat, dokud nezjistí, který z nich je úspěšnější a tomu dá následně téměř vždy přednost. Při rozdělení inzerentů do dvou účtů by byly oba dva inzerenti na hledanou frázi zobrazeni a nebyli by vzájemně omezováni!
2) AdWords (a brzy i Sklik) eviduje tzv. “Skóre kvality”, které mimojiné odráží i historickou úspěšnost (např. CTR) celého reklamního účtu a podle tohoto skóre určuje minimální ceny za proklik. Jinými slovy pokud jste dříve v účtu zkoušeli kampaň, která nebyla kvalitní, bude po vás chtít AdWords vyšší startovní ceny za proklik, než obvykle. Při společném účtu tak kvalita kampaně jiného inzerenta přímo ovlivňuje ceny za proklik ve vaší kampaní.
Důvod, proč některé agentury používají společné účty je lenost a nezkušenost. Od společných účtů ruce pryč!
Co ale pevná cena za proklik neumožňuje? Prakticky nepřipadá v úvahu žádná optimalizace. Optimalizace by měla být vedena ve snaze: zvýšit počet prokliků, zvýšit relevanci prokliků, snížit cenu za proklik, zvýšit konverze (objednávky) a snížit jejich cenu.
Pokud si koupíte prokliky za pevnou cenu, prakticky nevíte jakou kvalitu mají. Tedy nakolik relevantní uživatele kampaň přivádí na váš web. Zůstanou nebo hned odejdou protože čekali něco jiného? Nakoupí u vás? Objednají vaši službu?
Pevna cena za proklik rozhodně nemůže být vhodná pro eshopy, což byl případ mé poptávky. Potřebuji minimalizovat náklady a získat co nejvíce kupujících návštěvníků. Pevná cena za proklik mi prostor pro snižování nákladů nedává.
Musím tedy vyřadit následující nabídky: E-Solutions (8000Kč/1000 prokliků). Zajímavé je, že agentura po několika dnech komunikace dokázala na mou vyslovenou žádost nabídnout i jiné zpoplatnění, než pevnou cenou za proklik. Podmínkou ale byla spolupráce na minimálně 1 rok.
Sun Marketing (32800Kč/5000 prokliků [6,56Kč/proklik]; 59900Kč/10000 prokliků [5,99Kč]; 82800Kč/15000 prokliků [5,52Kč]). Sun Marketing nenabídl jiný obchodní model než prodej prokliků za pevnou cenu, ikdyž na to byl vysloveně dotazován. Navíc jsou schopni změřit jen konverze, ke kterým dojde okamžitě po prokliku (reklamní systémy běžně evidují konverze do 30 dnů od prokliku). Zároveň jde o druhou agenturu v našem testu, která se přiznala ke společným účtům.
Nás vzorový eshop OzdobSe.cz prodává specifický produkt – ocelové šperky. Průměrná cena zboží je 700Kč. Nejsem provozovatel eshopu, ale zkusím si tipnout, že marže může být například 30%. Počítejme, že jedna objednávka (obsah nákupního košíku) obsahuje jeden produkt a celkově se rovná uvedené průměrné ceně zboží. Tedy prodejce má z každé objednávky hrubý zisk 210Kč.
Průměrná hodnota konverzního poměru (tedy počet realizovaných objednávek ze 100 prokliků) bývá u PPC obecně kolem 1%. Počítejme, že agentura nastaví efektivnost kampaní nadprůměrně a bude dosahovat 2%. Znamená to, že ze 100 prokliků přivede dvě objednávky. Na jednu objednávku je tak potřeba 50 prokliků. Eshop má získ 210Kč z objednávky. Aby netratil, můžeme si říci, že maximální náklady na získání jedné objednávky mohou být 210Kč (tedy maximální cena konverze).
50 prokliků = 1 objednávka = nesmí stát více než 210Kč = 1 proklik maximálně 4,20Kč.
Jednoduchou úváhou jsme tedy došli k závěru, že pri 2% konverzním poměru nesmí stát proklik víc než 4,20Kč, abychom na prodeji zboží neprodělali. Při průměrném 1% konverzním pomeru pak dokonce nesmí stát proklik více než 2,10Kč. Pokud by firma chtěla mít i zisk, musela by od hrubého zisku odečíst další své výdaje (hrubý zisk / nájem, zaměstnanci, účetní atd). V našem případě si můžeme odhadnout, že návratnost kampaně bude při cenách do 100Kč za konverzi. Abychom něco vydělali, bude nutné držet ceny za proklik kolem 1-2Kč. I to je důvod, proč nabídky s pevnou cenou za proklik málokdy patří mezi vhodný způsob zpoplatnění služeb agentury.
PS: Chtěl bych se omluvit osloveným agenturám za uvedení v omyl při naší vzájemné komunikace, ale věřím, že výsledky uvedeného mysteryshoppingu pomohou vnést více světla do fungování českých PPC agentur. Ve výsledku to umožní agenturní trh více otevřít a klientům nabídne snažší orientaci v nabídkách. Snahou je edukovat klienty natolik, aby věděli co po agenturách požadovat a na co při výběru agentur klást větší důraz.V celém testu se snažím postupovat tak, jak bych postupoval sám jako klient vybírající si agenturu. Nezaujatě, objektivně. Nařčení z neobjektivnosti se ale i přesto jistě nevyhnu a počítám s tím. Veřím, že jednotlivé kroky při mém hodnocení a výběru budou dostatečně logicky podloženy. Budu rád za jakoukoli objektivní diskuzi k tématu.
Připomeňme si tabulku s nabídkami všech obeslaných PPC agentur, ze které budeme vycházet.

Stáhněte si tabulku s nabídkami včech oslovených PPC agentur v její verzi pro Excel nebo prohlédněte online v Google Docs. Stahujte zde (xls, 47Kb)
Jak vybírat?
Už v minulém úvodním článku jsem upozorňoval, že vybírat čistě podle cenových nabídek není možné, 32 agentur si účtuje své služby šesti různými způsoby zpoplatnění a nabízené ceny jsou tak velmi nesrovnatelné. Posoudit agentury je možné jen zasláním doplňujích otázek. Ty nám totiž poodhalí, jaký přístup a rozsah služeb za své peníze od PPC agentury skutečně dostaneme. Doporučuji zeptat se agentur na minimálně následující dotazy:- V kterých reklamních systémech mé kampaně doporučíte nasadit?
- Kolik přibližně klíčových slov na mou kampaň použijete
- Budu mít jako klient do svých kampaní neomezený přístup?
- Zůstanou mi reklamní účty i po případném ukončení spolupráce?
- Můžeme u kampaní měřit konverze?
- Jak často probíhá kontrola a optimalizace kampaní?
- Můžu kdykoli ukončit naši spolupráci?
Zároveň je nutné brát v potaz, že nabídky byly vypracovány agenturami na konkrétní poptávku pro náš modelový případ. Bylo na agentuře, jaký zvolí způsob zpoplatnění a rozsah služeb. V případě, že agentura nabídla více způsobů zpoplatnění, byla instruována ať nám sama doporučí jeden způsob, který byl následně zahrnut do testu.
1) Vyřazuji nabídky pod 100 klíčových slov
Na první pohled sporná otázka, na kterou se nedá odpovědět: “Prosím o velmi hrubý odhad počtu slov, na která naše kampaně budete cílit”. Ano, přesně číslo nelze dopředu říci, ale ani to po agenturách nikdo nechce. Odpověď na tuto otázku nám však velmi snadno odhalí nekvalitní agentury. Už jen pojem “desítky”, “stovky” či “tisíce” klíčových slov napoví…Velmi stručně řečeno základem při tvorbě PPC kampaní je vytvořit co nejpřesnější zacílení. Nestačí do kampaně zadat 20 nejobecnějších slov jako “šperky, prsten, přívěšek, náramek, swarovski, náušnice…”. Nestačí ani o trochu přesnější klíčová slova “ocelové šperky, náušnice swarovski, diamantové šperky,…”. Pokud chcete minimalizovat náklady, zajistit co nejpřesnější zacílení inzerátů ve vztahu k hledanému klíčovému slovu a díky tomu maximalizovat počet konverzí (objednávek), je třeba v kampani použít stovky co nejpřesnějších hledaných frází (tzv. “longtail” – viz Wikipedia). Od názvů výrobků přes detailní hledání (náušnice swarovski s modrým krystalem) po překlepy (Svarowski, Svarovski atd)
V případě poptávaného eshopu OzdobSe.cz ja nabídka zboží omezená a velmi specifická. Eshop nabízí z převážné většiny jen ocelové šperky, tedy žádné zlato či stříbro. I u takto omezené nabídky produktů by zkušená PPC agentura měla v kampani nasadit minimálně několik stovek klíčových slov. Něco jiného pak samozřejmě bude kampaň pro eshop typu Mall.cz (desitky tisíc slov) nebo naopak specializovaný eshop Powerball.cz s jediným produktem.
Nejhorší nabídku, co do počtu klíčových slov, zaslal Byznysweb.cz. Kampaň by realizoval na 10-15 klíčových slov (!!!). Za vytvoření takovéto kampaně si účtuje 1090Kč. Dále musím vyřadit SEO Expert s nabídkou 30 a více slov (2500Kč), GH-Networks s nabídkou na 50 slov (za 4000Kč), KAS production s nabídkou 40-50 slov (6300Kč), J&V consulting & marketing s nabídkou “do 100 slov” (2000Kč) aRobertNemec.com s nabídkou na 70 klíčových slov. Zajímavé je, že posledně jmenovaná agentura požadovala za vytvoření kampaně o 70 slovech 23400Kč – nejvyšší cena ze všech poptávaných agentur. Při rychlém objednání ale obratem nabídla slevu na 13338Kč (čímž zůstala třetí nejdražší agenturou).
Zarazila mě snad ještě nabídka agentury PayPerClick.cz, která číslo odmítla sdělit, ale prohlásila: “na počtu slov nezáleží, můzeme nastavit prakticky vše co budete chtít”. Tvrdit, že “na počtu nezáleží” nebudí příliš zkušený dojem. Pro tentokrát však jejich nabídku v testu ponechávám. Stejně tak Ataxo, které nastavuje maximálně 100 slov u kampaní zaměřených na návštěvnost.
Jednoduchá otázka odhalila, že uvedených 6 PPC agentur nenabízí poptávajícímu eshopu realizaci kampaně na takové úrovni, která by umožnila minimalizovat náklady a zároveň zajistit “maximum konverzí za co nejnižší cenu”. Smutné je, že jde v podstatě o každou pátou oslovenou agenturu.
Vyřazení: Byznysweb.cz, SEO Expert, GH-Networks, KAS production, J&V consulting & marketing, RobertNemec.com.
2) Klient by měl mít přístup do kampaní a vlastní účty
O tom, že každý klient by měl mít přístup do svých vlastních kampaní, se v poslednich dvou letech napsalo a řeklo mnohé. Pokud se agentura nemusí za svou práci stydět, tak je to výhodné pro obě strany. Klient může kdykoli vidět vývoj svých kampaní, počty prokliků, průměrné ceny… Agentura zároveň nemusí neustále odpovídat na dotazy klienta jak je na tom jeho kampaň. Jde o maximálně průhledný systém, který může i ukázat, kolik práce (a zda vůbec nějakou) agentura kampaním klienta věnuje.Existuje snad jediný případ, kdy klient nedostává přístup ke kampani a to když si objedná službu kde agentura nabízí pevnou cenu za proklik. Z rozdílu skutečné ceny za proklik v reklamních systémech a ceny účtované klientovi má následně agentura svůj zisk.
Jsem klient, který chce mít o svých výdajích a kampaních přehled a proto chci do kampaní samozřejmě přístup. Stejně tak je pro mě důležité, abych mohl v kampaních pokračovat, pokud se náhodou rozhodnu s agenturou ukončit spolupráci. Obecně platí pravidlo, že kampaně se vytváří v nových reklamních účtech vytvořených na klientovo jméno a tyto účty, včetně kampaní, klientovi zůstávají.
Test ukázal, že na rozdíl od situace před několika lety už dnes naprostá většina agentur přístupy poskytuje a účty klientům přenechává. I tak musím vyřadit nabídku Actual Net Účty si agentura ponechává a klient dostane pouze export kampaně. Do kampaní původně navíc nechtěli dát přístup. Nakonec by to přeci jen šlo: “Pokud ovšem na přístupu budete trvat, tak ho také dostanete”.)
Dalším tajnůstkářem je firma CleverClick, která klientovi přístup do kampaně neposkytuje, ani účet po skončení spolupráce nepředává. Důvod: “kampaně spravujeme na společných účtech”.
Dobrý dojem neudělala ani agentura Ataxo (ta už podruhé), která uvedla, že účty nejsou standardně klientovi po skončení spolupráce předány, ale uvedenou možnost nevylučuje (“dle domluvy”). Dále je tuAT Solution, kde sice klient má vlastní účty, ale po skončení spolupráce agentura kampaně před předáním smaže. Co na tom, že z reklamních účtů se nikdy nic definitivně smazat nedá – stačí zobrazit smazané kampaně a jedním kliknutím zvolit “obnovit vše”.
Vyřazení: Actual Net, CleverClick
Společný účet pro více inzerentů. Ach ne!
Společný účet znamená, že pod jedním reklamním účtem vede agentura kampaně více inzerentů. To má za následek minimálně dvě omezení:1) Sklik i AdWords zobrazí na jedno klíčové slovo vždy jen jednu reklamu z jednoho reklamního účtu. Jinými slovy, pokud jsou ve společném účtu dva inzerenti se stejným klíčovým slovem, systém při následném zobrazení reklam ve výsledcích hledání zobrazí jen jeden inzerát jednoho z nich. Inzerát toho druhého se tedy nezobrazí, ikdyž jeho klíčové slovo bylo ve vyhledávači hledáno. Reklamní systém bude chvíli inzeráty střídat, dokud nezjistí, který z nich je úspěšnější a tomu dá následně téměř vždy přednost. Při rozdělení inzerentů do dvou účtů by byly oba dva inzerenti na hledanou frázi zobrazeni a nebyli by vzájemně omezováni!
2) AdWords (a brzy i Sklik) eviduje tzv. “Skóre kvality”, které mimojiné odráží i historickou úspěšnost (např. CTR) celého reklamního účtu a podle tohoto skóre určuje minimální ceny za proklik. Jinými slovy pokud jste dříve v účtu zkoušeli kampaň, která nebyla kvalitní, bude po vás chtít AdWords vyšší startovní ceny za proklik, než obvykle. Při společném účtu tak kvalita kampaně jiného inzerenta přímo ovlivňuje ceny za proklik ve vaší kampaní.
Důvod, proč některé agentury používají společné účty je lenost a nezkušenost. Od společných účtů ruce pryč!
3) Prokliky za pevnou cenu pro eshop? Ne!
Nabídka realizace PPC kampaní za pevnou cenu za proklik může mít v některých případech opodstatnění. (Ponechme stranou, že je tento způsob zpoplatnění pro řadu klientů nejpochopitelnější a agenturám se poměrně dobře prodává.) Koupit si 1000 prokliků za 5000Kč může být ideální nabídkou pro klienta, který na své webové prezentaci nic neprodává, potřebuje jen získat návštěvnost a návštěvníky seznámit s obsahem webu. Ideálně malý klient, který si vybere přesněji zacílená klíčová slova a uvedený rozpočet mu vystačí i na několik měsíců. Platit měsíčně správu kampaně v řádu několika tisíc korun by pro tohoto klienta nebylo dostupné a tak pevná cena za proklik může být řešením.Co ale pevná cena za proklik neumožňuje? Prakticky nepřipadá v úvahu žádná optimalizace. Optimalizace by měla být vedena ve snaze: zvýšit počet prokliků, zvýšit relevanci prokliků, snížit cenu za proklik, zvýšit konverze (objednávky) a snížit jejich cenu.
Pokud si koupíte prokliky za pevnou cenu, prakticky nevíte jakou kvalitu mají. Tedy nakolik relevantní uživatele kampaň přivádí na váš web. Zůstanou nebo hned odejdou protože čekali něco jiného? Nakoupí u vás? Objednají vaši službu?
Pevna cena za proklik rozhodně nemůže být vhodná pro eshopy, což byl případ mé poptávky. Potřebuji minimalizovat náklady a získat co nejvíce kupujících návštěvníků. Pevná cena za proklik mi prostor pro snižování nákladů nedává.
Musím tedy vyřadit následující nabídky: E-Solutions (8000Kč/1000 prokliků). Zajímavé je, že agentura po několika dnech komunikace dokázala na mou vyslovenou žádost nabídnout i jiné zpoplatnění, než pevnou cenou za proklik. Podmínkou ale byla spolupráce na minimálně 1 rok.
Sun Marketing (32800Kč/5000 prokliků [6,56Kč/proklik]; 59900Kč/10000 prokliků [5,99Kč]; 82800Kč/15000 prokliků [5,52Kč]). Sun Marketing nenabídl jiný obchodní model než prodej prokliků za pevnou cenu, ikdyž na to byl vysloveně dotazován. Navíc jsou schopni změřit jen konverze, ke kterým dojde okamžitě po prokliku (reklamní systémy běžně evidují konverze do 30 dnů od prokliku). Zároveň jde o druhou agenturu v našem testu, která se přiznala ke společným účtům.
Vyřazení: E-Solutions, Sun Marketing
Jak zjistit optimální cenu za proklik?
Pokud přemýšlíte, jaká cena za proklik je vlastně optimální, můžeme si ji vypočítat. (Následující příklad je zjednodušený a brán plošně na celou nabídku eshopu.)Nás vzorový eshop OzdobSe.cz prodává specifický produkt – ocelové šperky. Průměrná cena zboží je 700Kč. Nejsem provozovatel eshopu, ale zkusím si tipnout, že marže může být například 30%. Počítejme, že jedna objednávka (obsah nákupního košíku) obsahuje jeden produkt a celkově se rovná uvedené průměrné ceně zboží. Tedy prodejce má z každé objednávky hrubý zisk 210Kč.
Průměrná hodnota konverzního poměru (tedy počet realizovaných objednávek ze 100 prokliků) bývá u PPC obecně kolem 1%. Počítejme, že agentura nastaví efektivnost kampaní nadprůměrně a bude dosahovat 2%. Znamená to, že ze 100 prokliků přivede dvě objednávky. Na jednu objednávku je tak potřeba 50 prokliků. Eshop má získ 210Kč z objednávky. Aby netratil, můžeme si říci, že maximální náklady na získání jedné objednávky mohou být 210Kč (tedy maximální cena konverze).
50 prokliků = 1 objednávka = nesmí stát více než 210Kč = 1 proklik maximálně 4,20Kč.
Jednoduchou úváhou jsme tedy došli k závěru, že pri 2% konverzním poměru nesmí stát proklik víc než 4,20Kč, abychom na prodeji zboží neprodělali. Při průměrném 1% konverzním pomeru pak dokonce nesmí stát proklik více než 2,10Kč. Pokud by firma chtěla mít i zisk, musela by od hrubého zisku odečíst další své výdaje (hrubý zisk / nájem, zaměstnanci, účetní atd). V našem případě si můžeme odhadnout, že návratnost kampaně bude při cenách do 100Kč za konverzi. Abychom něco vydělali, bude nutné držet ceny za proklik kolem 1-2Kč. I to je důvod, proč nabídky s pevnou cenou za proklik málokdy patří mezi vhodný způsob zpoplatnění služeb agentury.
Prvním sítem neprošla každá třetí agentura
Stačilo několik vhodných otázek a rychlé pohledy na odpovědi agentur. Vyřadit jsem musel téměř třetinu z nich, aniž bych se podíval na jejich ceník. Zbývá nám ještě 23 agentur, jejichž nabídkami se pokusím prokousat opět v příštím pokračování tohoto seriálu, které vyjde už zítra.PS: Chtěl bych se omluvit osloveným agenturám za uvedení v omyl při naší vzájemné komunikace, ale věřím, že výsledky uvedeného mysteryshoppingu pomohou vnést více světla do fungování českých PPC agentur. Ve výsledku to umožní agenturní trh více otevřít a klientům nabídne snažší orientaci v nabídkách. Snahou je edukovat klienty natolik, aby věděli co po agenturách požadovat a na co při výběru agentur klást větší důraz.V celém testu se snažím postupovat tak, jak bych postupoval sám jako klient vybírající si agenturu. Nezaujatě, objektivně. Nařčení z neobjektivnosti se ale i přesto jistě nevyhnu a počítám s tím. Veřím, že jednotlivé kroky při mém hodnocení a výběru budou dostatečně logicky podloženy. Budu rád za jakoukoli objektivní diskuzi k tématu.
Žádné komentáře:
Okomentovat